Mijn kijk op de wereld, en een kijkje in de mijne...

zaterdag 23 juli 2011

Between the quotation marks

''I dream of lost vocabularies that might express some of what we no longer can."
Jack Gilbert

Vernieuwde lay-out Tumblr....


Heb net vanmiddag een klein beetje HTML geleerd tijdens het ontwerpen/aanpassen van m'n layout voor m'n tumblr-blog. :D
Lijkt een heel stuk lastiger dan het echt is! 



Klik op bovenstaande foto om naar m'n Tumblr-blog te gaan... :) 

maandag 11 juli 2011

Zomergala (2)

Wat begon als een wild idee van Judie en mij, werd een ontzettend gezellige avond.
Als afsluiting van een geweldig jeugdseizoen van onze geweldige jeugd van onze kerk, hebben we gisteravond een zomergala gehouden. Dit heb ik samen met nog 3 andere dames georganiseerd.

De organisatoren en gastvrouwen
Vlnr: ik - Lisa- Judie - Johanneke
Hoewel het ontzettend veel werk was om te regelen, was het heel leuk om te doen! Het resultaat was ook erg leuk, we hebben een geweldige avond gehad!
Het was een avond met spelletjes, gezelligheid, veel te veel eten en drinken, dans (salsa!), lol, foto's en leuke mensen. Dit weekend zijn we als organisatoren er heel druk mee geweest; boodschappen doen, zaal versieren , eten klaarmaken, avond voorbereiden, kaartjes/oorkondes ontwerpen/maken; en ook op de avond zelf waren we druk in de weer; mensen verwelkomen, zorgen dat er genoeg eten staat, spelletjes uitleggen, programma aankondigen, opruimen regelen enz. enz. Maar toch vond ik de avond wel extra leuk omdat wij het georganiseerd hadden en wij de gastvrouwen waren. De leuke avond maakten de drukte zeker waard!

Ik had een aantal 'oorkondes' ontworpen. tijdens de avond gingen mensen stemmen op iemand per oorkonde en aan het eind van de avond werden de oorkondes uitgereikt aan degene met de meeste stemmen. :) Gewoon voor de grap natuurlijk, maar iedereen vond het volgens mij wel leuk.


En ik had even een bedankje gemaakt, om aan het eind van de avond mee te geven. (dit werd een soort kaartje) 



Ik vond het teveel om ook nog de fotograaf te zijn die avond, dus 3 andere gasten hebben de foto's gemaakt. Gelukkig wel met mijn camera, dus heb ik ze hier al op picasa gezet:

Zomergala, jeugdafsluiting, juli 2011

Een aantal leuke foto's:

Gezellig toch?

De fotohoek inclusief hoeden en pruiken



Eline en Eline :) 

Ju en ik

Ik en Han

Ik en Lisa aan het salsa-dansen haha.
(de jongens durfden niet!)



En dan natuurlijk nog wat groepsfoto's van onze leuke groep (bijna iedereen was er! ong. 33 van de 40 mensen):

Begint normaal



En eindigt in een half-dansende chaos ;)

Het was echt gezellig en ik kan bijna niet wachten op het volgende seizoen! 

zaterdag 9 juli 2011

Artikel 'Media in Perspectief"


-Zie http://sks-eline.blogspot.com/2011/07/artikel-media-in-perspectief-achter-de.html voor mijn verslag 'achter de schermen' van dit artikel-  

De media in perspectief
Objectiviteit van de media.


“Goeiemorgen, dit is het nieuws van 7 uur,” zijn de eerste klanken die we ‘s morgens te horen krijgen uit onze wekkerradio. De krant wordt doorgenomen bij het ontbijt en tegen de tijd dat de werkdag begint zijn we al aardig op de hoogte van wat er in de wereld gebeurt. In de auto luisteren we naar uitgebreide interviews met politici op radio 1 en in de pauze is de ‘app’ van nu.nl onze uitkomst om op de hoogte te blijven. Om 8 uur verwelkomt de charmante glimlach van Sasha de Boer ons bij het NOS Journaal en zo worden we de hele dag volgepropt met nieuws en informatie. Wij slikken het meestal zonder na te denken. In deze informatiesamenleving spelen de journalistiek en berichtgeving een grotere rol dan ooit. We worden steeds afhankelijker van de nieuwsstroom. In die nieuwsstroom worden diverse instanties, autoriteiten, organisaties en  vooraanstaande personen aan de kaak gesteld, onderzocht en bekritiseerd. We vinden het vanzelfsprekend dat de media deze rol op zich nemen en gaan ervan uit dat ze op een onpartijdige, objectieve manier de macht controleren. Maar wij vergeten vaak dat de media zelf ook macht hebben. Wie controleren de controleurs? Zijn de media wel objectief in de garing en weergave van informatie? Is objectiviteit überhaupt mogelijk?

Iedere keer wanneer wij het 8-uur journaal aanzetten of de Volkskrant openslaan, gaan we ervan uit dat de berichten en beelden die we daar zien waarheidsgetrouw en onpartijdig zijn. De meeste mensen hebben zelfs al ontdekt waarom er zo’n verscheidenheid aan kranten en omroepen is, die allemaal dezelfde berichten lijken weer te geven. De meeste van ons weten dat bijna iedere krant en omroep zijn eigen identiteit heeft, en daarmee haar eigen kleur aan de nieuwsberichten meegeeft. Je levensopvatting bepaalt daarom vaak welke krant je het liefste leest of welke omroep je aanzet voor het nieuws, we lezen namelijk het liefst informatie vanuit een invalshoek die aansluit bij ons referentiekader. Dat we daarvoor een klein stukje onpartijdigheid moeten inleveren nemen we dan voor lief. Al die lichtgekleurde kranten samen maken immers toch een veelkleurig schilderij waarin de waarheid duidelijk in beeld komt? Maar wat als dat beeld van de waarheid helemaal niet klopt? Wat als de objectiviteit van de media meerdere steken laat vallen dan alleen dit?
Fox News vertelt ons: “We report, you decide.”, en NRC Handelsblad belooft “een strenge scheiding tussen feit en opinie.” Veelbelovende leuzen en geruststellende woorden voor de wantrouwende lezer. Iedereen kent de basisprincipes van de journalistiek: feiten moeten worden gecontroleerd, net als de bronnen die de feiten geven en bij meningen moet hoor en wederhoor worden toegepast. Het beeld van journalisten is vaak dat ze een ‘fly on the wall’ zijn, een neutrale tussenpersoon die de werkelijkheid waarneemt en daar verslag over doet.

Geen informatiesamenleving zonder nieuws en geen nieuws zonder journalisten. Journalisten hebben een belangrijke taak in onze maatschappij. Ze worden daardoor soms op een voetstuk geplaatst, een voetstuk van alwetendheid. Journalisten weten alles, begrijpen de wereld en zijn perfect in staat om hun kennis en wijsheid over te brengen aan hun onwetende publiek, aldus de algemene opvatting. Journalisten zijn als verzorgers die iedere dag een enorme menigte hongerige leeuwen te eten moeten geven. Het publiek snakt naar en is afhankelijk van de informatie die de journalisten verstrekken, en verslinden het zonder er kritisch bij na te denken. Maar is dit realistisch? Journalisten zijn ook mensen, met hun beperkingen en gebreken. Ze lopen tegen een heel aantal problemen op bij het uitvoeren van hun bijna onmogelijke taak: het objectief weergeven van het nieuws. Die problemen worden echter zelden genoemd, openheid over de gebreken van de journalistiek is er nauwelijks. De opschudding over het boek ‘Het zijn net mensen’ van Joris Luyendijk laat zien dat burgers geschokt waren over de eerlijke beschrijving van zijn ervaring met het correspondentschap. Sindsdien trilt het voetstuk op zijn grondvesten, en de journalistiek op dat voetstuk wordt flink door elkaar geschud. Een goede ontwikkeling, want er komen een aantal pijnlijke openbaringen en lastige problemen naar boven door deze miniaardbeving in de journalistieke wereld.

Problemen in objectiviteit:

Wat is nieuws?

Het blijkt namelijk dat objectieve berichtgeving helemaal niet zo vanzelfsprekend en gemakkelijk is als we vaak denken. Er is een aantal problemen die het journalisten soms erg lastig maakt om achter de informatie te komen en die informatie op een onpartijdige manier over te brengen.
 Allereerst blijven er veel onderwerpen buiten beeld. Er is een hoop nieuws dat buiten de spotlights blijft. Wanneer is iets nieuws? Persoon A kan het groot nieuws vinden als blijkt dat er een nieuwe soort regenworm is ontdekt in de woeste gronden van het Vondelpark, maar hij kan het nieuws van een zelfmoordaanslag in Irak afdoen als ‘de zoveelste’, terwijl persoon B liever het liefdesleven van de Franse president uitlicht, en de nieuwe regenworm laat voor wat het is. Er gebeurt simpelweg te veel in de wereld, dus kan niet al het ‘nieuws’ ook echt aandacht krijgen in een nieuwsbericht. In die selectie van onderwerpen worden veel keuzes gemaakt, keuzes die gemaakt worden op grond van de persoonlijke ervaring, mening en kennis van de besluitnemer. Dit is de eerste deuk in de objectiviteit van de media, want het is een subjectieve mening of een onderwerp nieuwswaardig is. Zelfs als bepaald wordt dat een onderwerp nieuws is, worden er keuzes gemaakt door de redacties waar, wanneer en hoe dit nieuwsbericht weergegeven wordt. Krijgt de nieuwe regenworm 20 seconden in ‘kort nieuws’ op het Journaal, of maar liefst twee minuten om zijn glibberige lijfje aan Journaal-kijkend Nederland tentoon te stellen? Wordt de zelfmoordaanslag op de voorpagina van het AD behandeld met bijbehorende, bloedige foto, of wordt deze vermeld in een klein hoekje van pagina 8?

Ellende verkoopt

Een veelgehoord punt van kritiek op de media is dat het negatieve nieuws overheerst. Dit heeft ook te maken met die keuzes die er gemaakt worden in de selectie van onderwerp. Gebert van der Aa, freelance correspondent in Afrika verklapt: “Journalisten weten dat een nieuwsbericht pas indruk maakt als het zinsneden bevat als ‘steeds erger’, ‘steeds bloediger’ of ‘steeds gewelddadiger’. Dat de intensiteit van een conflict of probleem afneemt is geen nieuws, altijd wordt er gezocht naar negatieve superlatieven.” 1 Hij vermeld daarbij ook het probleem dat daarbij komt kijken: “Tussen de grote hoeveelheid aan verhalen over rampspoed moet er ook ruimte zijn voor andere geluiden. Want de neiging om altijd naar de negatieve kanten te kijken, doet geen recht aan de realiteit. Natuurlijk zijn er oorlogen en is er relatief veel menselijk lijden, maar door daar eenzijdig de aandacht op te richten ontstaan veel misverstanden.” 2 Toch wordt er nog (te) vaak voor gekozen om negatieve onderwerpen uit te kiezen als nieuws. Hoe wrang het ook klinkt, nieuws moet verkoopbaar zijn en ellende verkoopt. Ellendige berichten trekken de aandacht, en meer aandacht betekent hogere kijk- en oplagecijfers. Positieve berichten worden daarom vaak onderbelicht, negatieve berichten juist extra belicht en vaak wordt er overdreven om indruk te maken. Die overdreven aandacht voor de negatieve berichten zorgt voor een vertekening van de realiteit, in het denkbeeldige schilderij van de waarneming van de waarheid worden vaak te veel donkere kleuren gebruikt.


Uitzondering op de regel

Een ander probleem dat voor vertekening zorgt, is dat het nieuws niet over het belangrijkste in de wereld gaat, zoals vaak wordt gedacht, maar over hetgene is nieuws wat afwijkt van het alledaagse. Nieuws gaat over de uitzondering op de regel. Niemand vindt het interessant te weten dat oma Annie ergens in een gehuchtje in de Achterhoek woont, 3-hoog in een flat. Oma Annie wordt pas interessant als ze de loterij van 25 miljoen euro wint en dat besluit weg te geven aan alle inwoners van die flat. Niemand vindt het interessant om te weten dat Karel, de slager op de hoek van een straat in Cairo, een goed lopende winkel heeft en een gelukkig leven leidt met zijn gezin. Karel wordt pas interessant als hij en zijn winkel het slachtoffer worden van een bomaanslag, en er weinig meer overblijft van zijn goedlopende winkel en zijn gelukkige leven met zijn gezin. Het nieuws laat alleen de berichten zien die anders zijn dan het gewone. Het dagelijks leven is niet interessant genoeg voor een plekje in de krant of het Journaal. Dit is vooral gevaarlijk als het om nieuws uit een onbekend, ver land gaat, omdat wij dan niet onze eigen ervaringen hebben om het nieuws in perspectief te zetten. Als wij alleen berichten over het Midden-Oosten horen als boze moslimmannen de Deense vlag al schreeuwend verbranden, kunnen wij het beeld vormen dat het Midden-Oosten gevaarlijk is, en alle inwoners gewelddadig en boos op het Westen zijn. Wij zien niet de beelden van het dagelijks leven van alle normale, beschaafde en goed-gedragende burgers in die landen en kunnen dus een vertekend beeld krijgen. Nieuws gaat over de uitzondering op de regel, maar daardoor lijken die uitzonderingen soms de regel.

Subjectieve keuzes

De problemen met objectiviteit hebben niet alleen te maken met wat er níet in het nieuws komt, maar ook met wat er wél in het nieuws komt. De journalist wordt namelijk niet alleen gedwongen een keuze te maken in de onderwerpen, maar ook in de invalshoeken. De journalist moet constant keuzes maken, keuzes in onderwerpen, in invalshoeken, in bronnen, in beeld en in wie je aan het woord laat en wie niet. Deze keuzes baseren ze op hun eigen referentiekader en dat referentiekader beperkt het objectieve zicht van de journalist. En de moeilijke keuzes houden daar niet op, ook de woordkeuze maakt het lastig om de informatie objectief weer te geven. Vooral bij conflicten zijn neutrale termen erg moeilijk te vinden. Door al die keuzes zal de (politieke) voorkeur en (levens)opvatting van de journalist onbewust tussen de regels van het zogenaamd objectieve nieuwsbericht te vinden zijn.

Manipulerende belanghebbenden

Er zit dus een aantal scheuren en gaten in de objectiviteit van het nieuws. Maar als iedereen daar rekening mee houdt en iedereen zijn steentje probeert bij te dragen, is objectiviteit in de media wellicht mogelijk. Helaas is niets minder waar. Nieuws is macht, want de berichtgeving bepaalt de publieke opinie. Wijlen Conny Mus, correspondent in het Midden-Oosten zegt hierover: “Bij conflicten zijn berichten in de media munitie. Die berichten bepalen wie de agressor en wie de slachtoffer is.” 3 Omdat de berichten in de media grote invloed hebben op conflicten, problemen en politieke agenda’s, betekent invloed op de berichtgeving macht. Genoeg redenen voor belanghebbenden om er alles aan te doen om hun kant van de werkelijkheid onder de aandacht te brengen. Ieder (politiek) instituut probeert zijn eigen verhaal zo goed mogelijk te verkopen. Belanghebbenden willen niet hét verhaal vertellen, maar hún verhaal vertellen. Dit zou geen probleem zijn als de beide partijen van een conflict de media op een even sterke wijze zouden beïnvloeden. Maar de ene partij investeert meer in de beeldvorming, weet de media beter te gebruiken en kan zijn problemen, slachtoffers en mening beter duidelijk maken dan de andere partij. Zo groeit er een scheve verhouding, wat vaak tot een niet evenwichtig nieuwsbericht zorgt. Dit alles komt de onpartijdigheid van de berichtgeving niet ten goede. Belanghebbenden buiten de kwetsbaarheden van de nieuwsindustrie uit. Ze krikken als het ware de scheuren in de objectiviteit verder open, en graven de gaten verder uit.

Is objectiviteit mogelijk?

Los van de kolkende rivier

Zijn deze problemen onontkoombaar of zijn deze moeilijkheden te omzeilen? (Hoe) is objectiviteit in de media mogelijk? Het kost tijd als een journalist informatie goed en objectief wilt weergeven. Tijd om te checken of de bronnen een verborgen belang hebben bij het onderwerp, tijd om betrouwbare informatie te verzamelen, tijd om de juiste personen aan het woord te laten, zodat hoor en wederhoor toegepast kan worden, tijd om stil te staan bij het onderwerp om het goed te kunnen beschrijven. Deze tijd hebben de journalisten meestal niet, omdat ze achter de actualiteiten aan rennen. De nieuwsstroom is geen rustig kabbelend beekje, maar een bulderende, snel stromende, kolkende rivier, die in een razend tempo alles meeneemt wat op haar pad komt. Journalisten geven in het boek “Het maakbare nieuws” aan, dat objectieve journalistiek wel degelijk mogelijk is, als ze de tijd nemen om hun onderwerp uit te diepen en achtergrondinformatie uit te zoeken. Kadir van Lohuizen, fotojournalist bij Noor, een onafhankelijke journalistieke organisatie:  “Als journalist kan ik wel degelijk de onderwerpen brengen die ik belangrijk vind, los van de mediastroom. Je moet eigenwijs zijn. En de tijd nemen, onder de mensen leven om de achtergrond te leren kennen, te weten wat er zich afspeelt, te praten met mensen en hun vertrouwen te winnen.”4 Het zal dus een goede ontwikkeling zijn als er meer tijd, geld en ruimte beschikbaar komt voor de uitleg en het verhaal achter de korte persberichten, achtergrondinformatie en uitgebreide reportages en documentaires. Door meer uitleg en achtergrondinformatie zal de lezer/kijker beter in staat zijn om de nieuwsberichten in een bepaalde context te plaatsen, wat de objectiviteit zeer ten goede komt.

De gaten en scheuren opvullen met ervaring

Het feit dat de media niet objectief zijn, is natuurlijk niet nieuw voor journalisten. Ze weten dit, ze hebben de problemen en moeilijkheden met betrekking tot objectiviteit zelf ervaren. Journalisten leren hier, naar eigen zeggen, mee omgaan, en weten door hun ervaring hoe ze de gaten en scheuren in de objectiviteit kunnen opvullen. Ook bij het probleem dat de journalist niet altijd overal aan de benodigde (betrouwbare) informatie kan komen, is volgens de journalisten geen echt probleem. “Onwetendheid is niet onze makke, maar onze drijfveer”, aldus Bram Vermeulen.5 En volgens Coen van Zwol moeten de journalisten niet te hogen eisen stellen. “Je zult als journalist nooit alles weten en veranderen. Stel alleen vragen die je kunt beantwoorden, probeer je publiek objectief te informeren, te amuseren, te verbazen of te bedroeven.  En dan zal je heel soms iets veranderen  en een stellige overtuiging aan het wankelen brengen.” Een andere fotojournalist gaat zelfs nog een stapje verder: “Om een verhaal te kunnen vertellen hoef je niet objectief te zijn.”

Verantwoordelijkheid individuele journalist

Maar in welke mate de journalist dan ook waarde hecht aan objectiviteit en het waarborgen daarvan, bijna alle vooraanstaande journalisten zijn het erover eens dat het de verantwoordelijkheid van de individuele journalist is om zijn journalistieke onafhankelijk en objectiviteit te waarborgen. Wijlen Conny Mus heeft zelf een tactiek gevonden om de moeilijkheden van objectiviteit te omzeilen: “Met al die mensen en instanties die je proberen te sturen, zou je bijna denken dat het werken als journalist onmogelijk is, maar zo is dat niet. Je moet je niet van de kaart laten brengen door beledigingen en emotionele pressie. Je moet je ogen open houden en ervoor zorgen dat je zelf zo veel mogelijk overal bij bent. Je moet een goed gevuld adresboekje vol betrouwbare contacten hebben, want een journalist is afhankelijk van zijn contacten.”6 Zo heeft iedere ervaren journalist zijn eigen manier om de objectiviteit en kwaliteit van zijn journalistieke werk te waarborgen en te ontwikkelen. Redacties stellen vaak snelheid boven kwaliteit, maar de verantwoordelijkheid van de correspondent is om tegengas te bieden. Soms moeten zij tegen de sterke stroom van de nieuws-rivier in peddelen om kwalitatief hoogstaand journalistiek werk af te leveren. Dit is niet makkelijk, geven de journalisten toe, maar wel noodzakelijk.

Openheid

De laatste oplossing geeft Joris Luyendijk zelf, nadat hij met zijn stormram het voetstuk van de journalistiek aan het schudden bracht. “Waarom betrekken we het publiek niet bij de twijfels, vragen en gebreken van de journalistiek en zijn we niet open over onze beperkingen in objectiviteit? Journalistiek is in sommige situaties zeer moeilijk, maar het is niet zinloos, en het is niet onze schuld als we dingen niet kunnen weten en objectief kunnen weergeven. Maar het is onze verantwoordelijkheid dit met ons publiek te delen, zodat dit publiek de informatie die wij wel brengen, beter kan plaatsen. Waar het om gaat is openheid over de beperkingen waarmee je werkt, en helderheid over je keuzes binnen die beperkingen.”Openlijk de  gaten en scheuren in de objectiviteit van de media tonen, dat lijkt de belangrijkste stap in het herstellen van die gaten en scheuren. Als journaal-kijkend Nederland weet dat de beelden van dat Journaal altijd onvolledig en zelden objectief is, kan het de (berichten in de) media in perspectief zetten.
Journalistiek is niet zinloos, dat geeft zelfs de kritische Luyendijk toe. “De wereld wordt mooier naar mate we er meer van begrijpen.”8 Ook al wordt hen het werk soms moeilijk gemaakt, de journalisten mogen niet opgeven, want hun werk is hard nodig. De hele informatiesamenleving is afhankelijk van hen. Bovendien is hun werk, ook al is het vaak objectief met meer gaten dan in de sokken van oma, heel belangrijk. Alles begint bij berichtgeving, om problemen aan te pakken moet men dus beginnen bij de berichtgeving. Volledige objectiviteit is misschien niet mogelijk, maar als de journalisten met goedbedoelde pogingen de nieuwsberichten objectief proberen weer te geven en het publiek leert om de media in perspectief te zien, zou het zowaar mogelijk kunnen zijn. Objectiviteit in de media is moeilijk, maar niet onmogelijk.

- Door: Eline Millenaar -

Bronnen: “Het zijn net mensen” van Joris Luyendijk
                  “Het maakbare nieuws” door diverse correspondenten

:
Noten:

1: Uit het boek “Het maakbare nieuws”, bladzijde 89
2: Uit het boek “Het maakbare nieuws”, bladzijde 92
3: Uit het boek “Het maakbare nieuws, bladzijde 124
4: Uit het boek “Het maakbare nieuws”, bladzijde 114
5: Uit het boek “Het maakbare nieuws”, bladzijde 20
6: Uit het boek “Het maakbare nieuws”, bladzijde 120
7: Uit het boek “Het maakbare nieuws”, bladzijde 175
8: Uit het boek “Het zijn net mensen”, bladzijde 201

Artikel 'Media in Perspectief', achter de schermen



Wat?
Ik was sinds de meivakantie aan het zoeken naar een school-project, iets wat ik zou kunnen doen tijdens lesuren. Met wat hulp van een aantal leraren kreeg ik de mogelijkheid om per week 2 lesuren naar keuze te missen. Die tijd die ik anders nutteloos zou doorbrengen in het klaslokaal, mocht ik nu gebruiken om een artikel te schrijven. Zo zou ik m'n schrijven kunnen ontwikkelen en een bepaald onderwerp uitdiepen en daar meer van leren. Wat een luxe he? Ik ben er erg blij mee! Uiteindelijk heb ik ongeveer 16 lesuren gemist sinds de meivakantie voor dit project. In die tijd heb ik een artikel geschreven over objectiviteit in de media.

Wat heb ik geleerd?

Ik vond het ontzettend leuk om dit artikel te schrijven en ik ben heel tevreden met het resultaat. 
Ik heb veel dingen geleerd door dit project, wat in de toekomst goed van pas kan komen. Ik heb niet alleen veel geleerd over het onderwerp wat ik uitgediept en onderzocht heb (journalistiek), maar ik heb ook veel geleerd over het schrijven van een artikel. Wat ik geleerd heb over het onderwerp staat uitgebreid beschreven in het artikel zelf. Wat ik geleerd heb over het schrijven van een artikel, is het volgende:
  • Je hebt meer tijd nodig om een goed onderbouwd artikel te schrijven dan ik oorspronkelijk dacht. Ik had in het begin 4 uur gepland per artikel, maar ik ben er uiteindelijk meer dan 15 uur mee bezig geweest.
  • Het echte schrijven van het artikel is eigenlijk alleen de kers op de slagroomtaart. Het eigenlijke werk zit in de voorbereiding: het onderzoeken van, informatie zoeken over en je oriënteren op het onderwerp. Zonder voorbereiding geen artikel, en daarom gaat de meeste tijd en moeite in het zoeken en verwerken van informatie zitten. Pas als je al die informatie op een rijtje hebt gezet en je goed bekend bent met het onderwerp, kan je beginnen met de informatie weergeven aan het publiek.
  • Een boek gebruiken als bron vergt een heel andere manier van lezen en samenvatten. Je moet nu niet alle belangrijke informatie opschrijven, maar alleen de informatie die belangrijk is voor je artikel. 
  • Een artikel een beschouwing laten zijn, bleek toch heel lastig vol te houden. Ik wilde eerst een beschouwend artikel schrijven, maar op een gegeven moment merkte ik dat ik vanuit mijn eigen mening begon te schrijven. Uiteindelijk is het meer een betoog dan een beschouwing geworden. Ik vind een betoog ook leuker en fijner om te schrijven, omdat je dan wat feller kan zijn in je uitspraken en ik het makkelijker vind om iets duidelijk te maken. Toch lijkt het me een uitdaging om van het volgende project/artikel een beschouwing te maken.
  • Stel grenzen. Stel een deadline, een uiterste datum wanneer het artikel af moet zijn, en stel daar je planning op in. Geef jezelf ook een maximum aantal woorden en wees daar streng in. Teveel woorden, betekent schrappen.
  • Zoals bovenstaand punt beschrijft, is een punt wat ik geleerd heb en nog moet leren, dat een artikel kort maar krachtig moet zijn. Dit vond ik vooral lastig, omdat ik ontzettend veel informatie (10 A4-tjes) had verzameld, en dat het liefst in één artikel wilde proppen. Ik moet leren om sommige informatie weg te durven laten, teveel voorbeelden en onnodige informatie te schrappen en in een kortere bewoording te vertellen wat ik wil vertellen. Een maximum aantal woorden zou daar zeker bij helpen.

Voordat ik begon met informatie zoeken heb ik een hoofdvraag opgesteld, zodat ik alleen relevante informatie zou zoeken, informatie die me zou kunnen helpen om die hoofdvraag te beantwoorden.
Voordat ik begon met schrijven, heb ik naar aanleiding van mijn informatie een bouwplan opgesteld. In dit bouwplan heb ik de hoofdvraag verder uitgewerkt met verschillende deelvragen. Ook heb ik hier alvast mijn conclusie genoteerd, zodat ik de rode draad in mijn artikel beter zou kunnen vast houden.
Met deze twee dingen ben ik heel blij, omdat dat me heeft geholpen om dicht bij  het onderwerp te blijven.

Feedback:
Verschillende klasgenootjes, mijn lerares Maatschappijwetenschappen en mijn lerares Nederlands hebben mijn artikel gelezen en feedback gegeven. Ze waren overwegend positief, wat natuurlijk altijd leuk is om te horen. Een van de klasgenootjes zei zelfs dat dit artikel in de Elsevier terecht zou kunnen, wat een compliment! :-) Maar ik heb eigenlijk het meest aan de meer kritische feedback, die kreeg ik vooral van mijn leraren. 

Mijn lerares Nederlands haalde er een aantal kleine spel- en stijlfouten uit, ik heb vooral nog moeite met de verwijswoorden. ('het' in plaats van 'deze', en 'haar' in plaats van 'zijn') 
Verder merkten m'n ouders al op dat ik veel te lange zinnen maak, met teveel komma's. Ik moet dus leren om regelmatig er een punt achter te zetten (letterlijk) en met een nieuwe zin te beginnen. Dit maakt het artikel veel leesbaarder.

Mijn lerares MAW had vooral als kritiek dat ze het een te algemeen stukje vond. Dat was inderdaad de bedoeling van dit artikel, maar ze zag graag dat ik bij het volgende project (wat waarschijnlijk m'n profielwerkstuk wordt) dieper op 1 onderwerp van de journalistiek in ga, in plaats van vele onderwerpen oppervlakkig noemen zonder bewijsvoering. Ze vroeg zich ook af voor welke doelgroep ik dit artikel geschreven had. Ze vond namelijk dat het artikel oude koek is voor mensen die hier al iets van weten., zoals sociologen en journalisten. Maar ik heb dit artikel bewust 'simpel' gehouden. Eigenlijk ben ikzelf mijn doelgroep: jonge mensen die geinteresseerd zijn in de wereld om hun heen, maar verder nauwelijks achtergrondkennis over journalistiek hebben. 

Al met al heb ik er dus heel veel van geleerd. Nu ben ik heel benieuwd wat jullie ervan vinden!
Genoeg over het gebeuren 'achter de schermen', het gaat natuurlijk om het artikel zelf!